Ustanowienie służebności

Służebność gruntowa ma jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części np. poprzez przejście przez inną nieruchomość.

Nieruchomość można obciążyć na rzecz oznaczonej osoby fizycznej prawem, którego treść odpowiada treści służebności gruntowej (służebność osobista) np. korzystanie z całego mieszkania, domu.

Nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu).

Dobry notariusz Katowice | Notariusz Monika Micek

Dane osób potrzebne do aktu notarialnego

  • wszystkie imiona i nazwisko
  • nazwa i siedziba firmy, KRS, NIP, REGON
  • imię ojca oraz imię matki
  • pesel
  • stan cywilny (panna/kawaler, zamężna/żonaty, rozwiedziona/rozwiedziony, wdowa/wdowiec)
  • adres zamieszkania
  • adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania
  • rodzaj dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu, inne), jego numer i termin ważności
  • obywatelstwo

Co potrzebujemy wiedzieć do ustanowienia służebności:

  • określenie rodzaju służebności która ma zostać ustanowiona
  • określenie czy służebność jest odpłatna (jeśli odpłata – wysokość pobieranej opłaty)
  • określenie czasu trwania służebności (określony lub nieokreślony)

Ustanowienie służebności – wymagane dokumenty

  • dla osób fizycznych: dokument tożsamości,
  • dla osób prawnych: statut spółki, akt założycielski lub umowa spółki, niezbędne w umowie uchwały oraz zgody organów, jeśli przepis lub statut/akt założycielski/umowa ich wymagają
  • podstawa nabycia –tj. wypis aktu notarialnego np. umowy sprzedaży, umowy darowizny, itp., prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, akt własności ziemi i inne,
  • zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego z którego będzie wynikać, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia jeśli nabycie nastąpiło w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
  • dokument z którego wynika treść służebności, przebieg służebności ma mapie w przypadku ustanowienia służebności gruntowej,
  • wypis umowy majątkowej małżeńskiej, o ile została zawarta,

ponadto w przypadku lokalu stanowiącego odrębną własność:

  • numer księgi wieczystej,

 

w przypadku nieruchomości gruntowej:

 

  • numer księgi wieczystej
  • wypisy z rejestru gruntów dla wszystkich działek znajdujących się w księdze wieczystej z klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (starostwo),
  • mapę ewidencyjną sprzedawanych działek (starostwo) jeśli w wyniku umowy sprzedaży wydzielamy działki do nowej księgi wieczystej potrzebny będzie wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • jeśli przedmiotem umowy jest nieruchomość (lub jej część), która uległa podziałowi/scaleniu geodezyjnemu, a podział ten nie został ujawniony w księdze wieczystej:
  1. ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości,
  2. wykaz zmian gruntowych,
  3. aktualny wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,

 

W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt z notariuszem poprzez formularz kontaktowy lub bezpośrednio na adres e-mail notariusz@monikamiciek.pl

Kancelaria Notarialna Monika Miciek Notariusz