Podział majątku wspólnego
W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.
Podział majątku wspólnego można dokonać u notariusza po rozwodzie lub separacji albo w trakcie trwania małżeństwa po ustanowieniu rozdzielności majątkowej, jeśli strony są zgodne co do sposobu podziału majątku wspólnego. Jeśli w skład majątku wspólnego wchodzą nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego gruntu, czy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, podziału dokonuje się tylko w formie aktu notarialnego przed u notariusza.
Dane osób potrzebne do aktu notarialnego
- wszystkie imiona i nazwisko
- imię ojca oraz imię matki
- pesel
- stan cywilny (panna/kawaler, zamężna/żonaty, rozwiedziona/rozwiedziony, wdowa/wdowiec)
- adres zamieszkania
- adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania
- rodzaj dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu, inne), jego numer i termin ważności
- obywatelstwo
Co potrzebujemy wiedzieć do sporządzenia umowy podziału majątku wspólnego:
- Podanie wartości rynkowej przedmiotu umowy
- Warunki i data wydania przedmiotu umowy
Umowa podziału majątku wspólnego– wymagane dokumenty
- dokument tożsamości,
- podstawa nabycia –tj. wypis aktu notarialnego np. umowy sprzedaży, umowy darowizny, itp., prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, akt własności ziemi i inne,
- zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego z którego będzie wynikać, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia jeśli nabycie nastąpiło w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
- umowa kredytu wraz z warunkami wypłaty kredytu oraz zaświadczeniem do ustanowienia hipoteki w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego,
- wypis umowy majątkowej małżeńskiej, o ile została zawarta,
ponadto w przypadku podziału majątku wspólnego lokalu stanowiącego odrębną własność:
- numer księgi wieczystej,
- zaświadczenie zarządu (administracji) o braku zaległości czynszowych,
w przypadku podziału majątku wspólnego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego:
- numer księgi wieczystej o ile została założona dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,
- aktualne zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu będącym przedmiotem umowy oraz o braku zaległości w opłatach – jeśli przedmiotem umowy jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego,
w przypadku podziału majątku wspólnego nieruchomości gruntowej:
- numer księgi wieczystej
- wypisy z rejestru gruntów dla wszystkich działek znajdujących się w księdze wieczystej z klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (starostwo),
- mapę ewidencyjną sprzedawanych działek (starostwo) jeśli w wyniku umowy sprzedaży wydzielamy działki do nowej księgi wieczystej potrzebny będzie wyrys z mapy ewidencyjnej,
- jeśli przedmiotem umowy jest nieruchomość (lub jej część), która uległa podziałowi/scaleniu geodezyjnemu, a podział ten nie został ujawniony w księdze wieczystej:
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości,
- wykaz zmian gruntowych,
- aktualny wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanych działek lub zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Urząd Gminy) lub ostateczna decyzja o warunkach zabudowy,
- zaświadczenie z którego wynika że sprzedawana nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach (Starostwo),
- jeżeli nieruchomość jest zabudowana:
- wypis z kartoteki budynków uwzględniający wszystkie budynki (Starostwo),
- aktualne zaświadczenie o braku osób zameldowanych w budynku znajdującym się na nieruchomości (Urząd Gminy),
W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt z notariuszem poprzez formularz kontaktowy lub bezpośrednio na adres e-mail notariusz@monikamiciek.pl