Zniesienie współwłasności
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności rzeczy wspólnej. Jeśli współwłaściciele są zgodni i wyrażają zgodną wolę co do sposobu zniesienia współwłasności umowę może sporządzić notariusz w formie aktu notarialnego. Zniesienie współwłasności może być odpłatne lub nieodpłatne.
Dane osób potrzebne do aktu notarialnego
- wszystkie imiona i nazwisko
- imię ojca oraz imię matki
- pesel
- stan cywilny (panna/kawaler, zamężna/żonaty, rozwiedziona/rozwiedziony, wdowa/wdowiec)
- adres zamieszkania
- adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania
- rodzaj dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu, inne), jego numer i termin ważności
- obywatelstwo
- stopień pokrewieństwa/powinowactwa pomiędzy stronami umowy
Co potrzebujemy wiedzieć do sporządzenia umowy zniesienia współwłasności:
- co jest przedmiotem zniesienia współwłasności,
- określenie wartości przedmiotu umowy oraz informacja o ewentualnych spłatach lub dopłatach,
- sposób płatności w przypadku odpłatnego zniesienia współwłasności,
- numer rachunku bankowego na który zostaną przelane pieniądze
- jaki jest termin płatności (Przed podpisaniem umowy, w dniu jej podpisania czy też po, bądź inny termin)
- Warunki i termin wydania przedmiotu umowy
Umowa zniesienia współwłasności – wymagane dokumenty
- dokument tożsamości,
- podstawa nabycia –tj. wypis aktu notarialnego np. umowy sprzedaży, umowy darowizny, itp., prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, akt własności ziemi i inne,
- zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego z którego będzie wynikać, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia jeśli nabycie nastąpiło w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
- umowa kredytu wraz z warunkami wypłaty kredytu oraz zaświadczeniem do ustanowienia hipoteki w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego,
- wypis umowy majątkowej małżeńskiej, o ile została zawarta,
ponadto w przypadku zniesienia współwłasności lokalu stanowiącego odrębną własność:
- numer księgi wieczystej,
- zaświadczenie zarządu (administracji) o braku zaległości czynszowych,
- zaświadczenie o braku zameldowanych osób,
w przypadku zniesienia współwłasności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego:
- numer księgi wieczystej o ile została założona dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,
- aktualne zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu będącym przedmiotem umowy oraz o braku zaległości w opłatach – jeśli przedmiotem umowy jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego,
w przypadku zniesienia współwłasności nieruchomości gruntowej:
- numer księgi wieczystej
- wypisy z rejestru gruntów dla wszystkich działek znajdujących się w księdze wieczystej z klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (starostwo),
- mapę ewidencyjną sprzedawanych działek (starostwo) jeśli w wyniku umowy sprzedaży wydzielamy działki do nowej księgi wieczystej potrzebny będzie wyrys z mapy ewidencyjnej,
- jeśli przedmiotem umowy jest nieruchomość (lub jej część), która uległa podziałowi/scaleniu geodezyjnemu, a podział ten nie został ujawniony w księdze wieczystej:
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości,
- wykaz zmian gruntowych,
- aktualny wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanych działek lub zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Urząd Gminy) lub ostateczna decyzja o warunkach zabudowy,
- zaświadczenie z którego wynika że sprzedawana nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach (Starostwo),
- jeżeli nieruchomość jest zabudowana:
- wypis z kartoteki budynków uwzględniający wszystkie budynki (Starostwo),
- aktualne zaświadczenie o braku osób zameldowanych w budynku znajdującym się na nieruchomości (Urząd Gminy).
W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt z notariuszem poprzez formularz kontaktowy lub bezpośrednio na adres e-mail notariusz@monikamiciek.pl