Zniesienie współwłasności

Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności rzeczy wspólnej. Jeśli współwłaściciele są zgodni i wyrażają zgodną wolę co do sposobu zniesienia współwłasności umowę może sporządzić notariusz w formie aktu notarialnego. Zniesienie współwłasności może być odpłatne lub nieodpłatne.

Dane osób potrzebne do aktu notarialnego

  • wszystkie imiona i nazwisko
  • imię ojca oraz imię matki
  • pesel
  • stan cywilny (panna/kawaler, zamężna/żonaty, rozwiedziona/rozwiedziony, wdowa/wdowiec)
  • adres zamieszkania
  • adres do doręczeń jeżeli jest inny aniżeli adres zamieszkania
  • rodzaj dokumentu tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu, inne), jego numer i termin ważności
  • obywatelstwo
  • stopień pokrewieństwa/powinowactwa pomiędzy stronami umowy

Co potrzebujemy wiedzieć do sporządzenia umowy zniesienia współwłasności:

  • co jest przedmiotem zniesienia współwłasności,
  • określenie wartości przedmiotu umowy oraz informacja o ewentualnych spłatach lub dopłatach,
  • sposób płatności w przypadku odpłatnego zniesienia współwłasności,
  • numer rachunku bankowego na który zostaną przelane pieniądze
  • jaki jest termin płatności (Przed podpisaniem umowy, w dniu jej podpisania czy też po, bądź inny termin)
  • Warunki i termin wydania przedmiotu umowy

 

Umowa zniesienia współwłasności – wymagane dokumenty

  • dokument tożsamości,
  • podstawa nabycia –tj. wypis aktu notarialnego np. umowy sprzedaży, umowy darowizny, itp., prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, akt własności ziemi i inne,
  • zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego z którego będzie wynikać, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia jeśli nabycie nastąpiło w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności,
  • umowa kredytu wraz z warunkami wypłaty kredytu oraz zaświadczeniem do ustanowienia hipoteki w przypadku gdy nabycie jest finansowane ze środków pochodzących z kredytu bankowego,
  • wypis umowy majątkowej małżeńskiej, o ile została zawarta,

ponadto w przypadku zniesienia współwłasności lokalu stanowiącego odrębną własność:

  • numer księgi wieczystej,
  • zaświadczenie zarządu (administracji) o braku zaległości czynszowych,
  • zaświadczenie o braku zameldowanych osób,

w przypadku zniesienia współwłasności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego:

 

  • numer księgi wieczystej o ile została założona dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,
  • aktualne zaświadczenie wydane przez Spółdzielnię Mieszkaniową o przysługującym prawie do lokalu będącym przedmiotem umowy oraz o braku zaległości w opłatach – jeśli przedmiotem umowy jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego,

 

w przypadku zniesienia współwłasności nieruchomości gruntowej:

  • numer księgi wieczystej
  • wypisy z rejestru gruntów dla wszystkich działek znajdujących się w księdze wieczystej z klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej (starostwo),
  • mapę ewidencyjną sprzedawanych działek (starostwo) jeśli w wyniku umowy sprzedaży wydzielamy działki do nowej księgi wieczystej potrzebny będzie wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • jeśli przedmiotem umowy jest nieruchomość (lub jej część), która uległa podziałowi/scaleniu geodezyjnemu, a podział ten nie został ujawniony w księdze wieczystej:
  1. ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości,
  2. wykaz zmian gruntowych,
  3. aktualny wypis z rejestru gruntów dla wszystkich działek wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,
  • wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanych działek lub zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Urząd Gminy) lub ostateczna decyzja o warunkach zabudowy,
  • zaświadczenie z którego wynika że sprzedawana nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach (Starostwo),
  • jeżeli nieruchomość jest zabudowana:
  1. wypis z kartoteki budynków uwzględniający wszystkie budynki (Starostwo),
  2. aktualne zaświadczenie o braku osób zameldowanych w budynku znajdującym się na nieruchomości (Urząd Gminy).

 

W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt z notariuszem poprzez formularz kontaktowy lub bezpośrednio na adres e-mail notariusz@monikamiciek.pl

Kancelaria Notarialna Monika Miciek Notariusz